söndag 17 februari 2008

Ett steg framåt och två steg bakåt

Jaha, sedan sist har jag repat upp hela lintröjan och börjat om. Den blev för liten kom jag på.

Jag har fått till en ormsjal i silverfärgat Elegant (samma som den cerisa lite längre ner i bloggen)och två halsband i silver och brunt med hjärtformade glaspärlor samt en megasjal i blått och grönt. Har stickat lite till på filten också. Och den blå linsjalen närmar sig avmaskning.

Jag har också börjat på ett gosedjur som nog blir en katt. Virkar i bomull 8/4 randigt i blått. Har gjort kropp och huvud och funderar på hur jag ska göra med benen. Jag tror svansen blir en snodd. Har köpt ögon-knappar på Panduro, men jag tror jag ska brodera ögonen. Kan vara farligt om man inte lyckas få fast ögonen ordentligt.

Fick hem underbart merinosilke från Garnhärvan förra veckan plus en del annat. Jag skulle vilja sticka en spetssjal men efter att ha gjort en del prover kan jag inte komma på vad jag ska ha för stickor. Det är ju oerhört tunt, 1400 m på 100 g. Om någon har nåt tips blir jag väldigt tacksam.

2 kommentarer:

Monica sa...

Stickar själv med merinosilket just nu, dels en sjal, dels ett armband med pärlor. Till sjalen använder jag Addi Lace 4,5. Blir luftigt och skirt men ändå rätt så tätt i partierna i slätstickning. Armbandet med pyttepärlor vill jag ha tätare så där använder jag stickor 2,5. Det går att använda de mest varierade storlekar, beroende på vilken effekt man vill ha. Agneta/Knittomaniac kan säkert kommer med flera råd. Vet att hon gjort flera projekt i detta underbara garn.

Åsa sa...

Tack för tipset. Jag tror man måste ha väldigt spetsiga stickor. Det var svårt att få tag på maskorna tycker jag. Jag tappade dock lusten att sätta igång med detta efter senaste veckans debatt om de australiensiska merinofårens behandling. Jag vet inte om det är ull från Australien i garnet som är italienskt. Det var ju inte direkt billigt, så det känns ju inte som man vill kasta det heller.