måndag 11 februari 2008

Nytt på stickorna

Har gjort min första snodd. Den blev i guldlamé med stora glaspärlor i ändarna. Alltså ett halsband. Jag blev ganska nöjd själv. Så här ser det ut.

Annars har en hel del tid gått till att sticka en filt till vardagsrummet. Stickar i dubbelt bomullsgarn 8/4. Kan bara sticka en liten stund om dagen för att det är så tungt. Artrosen i tummarna slår till efter ett tag så då behöver jag växla till något lättare.


En lättare sak är handledsvärmare. Jag har ett bra tag funderat på att göra värmare med sötvattenspärlor på. Jag tänkte mig snodda maskor och pärlor i "groparna" som blir under. Jag provade att sticka en men föll på att sötvattenspärlorna hade för litet hål för alla mina synålar. Fick ta andra pärlor istället. Jag har nu en massa jättesöta cerisa och ljusrosa sötvattenspärlor som jag inte vet vad jag ska göra av. Är lite orolig att pärlmönstret kommer att hamna på sniskan. Måste sy ihop och prova innan jag gör en till.


Det var nog 15 år sedan jag stickade en tröja åt mig själv. Framför allt för att händerna inte håller. Men jag har länge tänkt att jag skulle vilja ha en tröja i lingarn och nu har jag börjat. Jag tror den ska bli v-ringad med 3/4-långa ärmar. Jag stickar med lingarn nel 16/2 och stickor 2,5. Det kommer att ta tid, men väger nästan inget.

2 kommentarer:

Berit sa...

Hej!

Så jättesnygga pulsvärmare. Var hittar man mönstret?

Åsa sa...

Hej,

det finns inget mönster annat än i mitt huvud. :-)