onsdag 30 januari 2008

Ull är också mysigt

Ull är härligt att jobba i. Jag gillar mest att sticka i 1-trådigt ullgarn som jag köper från Kampes. Finns i massor av härliga färger. Det slinker med en och annan härva svenskullgarn från Garntjänst också, 1-trådigt förstås. Jag har just beställt ett lass med merinosilk från Garnhärvan. Hoppas mycket på det. Stickar gärna både på små och stora stickor. Det jag producerar mest av är enkla rätstickade trekantssjalar med virkad uddkant på stickor 8 och virknål 1,5. Jag kunde inte plocka fram var och en så jag tog en bild på lagret. Har bara 11 kvar efter utställningen. Men stashen är välfylld så det kommer mera.

Ibland vill man ju göra något rejälare. Då är Highlander ett trevligt garn. Nedan en sjal jag gjort till mig själv. Färgen är något djärvare i verkligheten. Har sålt och givit bort ett par svarta och en grå och en blå. Har en svart och en gråblå i lager.


Hittade ett mönster på en cape i någon tidning som jag gjorde om lite och stickade upp i Highlander också. Jag kan tyvärr inte ha den själv, men har haft flera hugade spekulanter av mindre modell som varit mycket snygga i den. Fina benknappar också. Svårt att se när det är svart. Det är små hål för armarna också.


När garnaffären i Bromma slog igen på försommaren var jag där och köpte upp stora delar av lagret av både garn och knappar. Då stötte jag för första gången på Cocoon (och Highlander). Kärlek vid första ögonkastet. Köpte allt som fanns (gäller även Highlander och Nanok, jag smög in 15 kassar garn i klädkammaren för att inte gubben skulle se hur mycket det var, det mesta är dock uppstickat och sålt nu). Fick med mig lilaflammigt och oblekt med inslag av gult, grått och aprikos. Gick och kände på nystanen länge innan jag kom på vad det skulle bli. Poncho blev det. Frihandsstickad. Jag började med det naturfärgade. Jag gjorde frans i Kampes 1-trådiga. Jag hann inte få upp den ur väskan på jobbet innan den var såld. En halvtimme senare kom en annan kollega och beställde en likadan. Den levererades omgående sedan stickade jag en i det lila garnet. Den väntar fortfarande på att jag ska hitta ett fransgarn som matchar. Tyvärr, den är grymt snygg i färgen. Gick på dyra garnaffären och köpte mer garn, blåmelerat till utställningen. Den såldes första dagen. Kvar i lagret finns den gröna, min favoritfärg just nu. Jag kanske måste få den själv.





Inga kommentarer: