torsdag 31 januari 2008

Blandade material

Jag stickar helst i naturmaterial. Det tredje stora materialet för mig är lin. Jag köper från Kampes Nel 16/2 och stickar på stickor 7 eller 2,5-3,5 och virkar med 1,5. Finns säkert i 70 färger. Jag kan titta på färgkartan en hel kväll och blir alldeles galen. Jag vill ha alla. Jag har skärpt mig och bara köpt 25 eller så men nu har jag gjort slut på flera stycken och det blir inte mycket kvar när man gjort en sjal. Jag har ingen bild på linsjalarna här, men jag har bara tre kvar efter utställningen. Jag har ett par på gång så det kommer bilder senare. De är i princip efter samma modell som ullsjalarna men lite större och så gör jag en enkel knäppning på dem (har snott även den idén från syrran). Det är i princip en virkad rundel (syrran) eller stickad trekant (egen idé) med en jättestor ögla på som man stoppar ner den andra tampen i. Så har man händerna fria.


Jag håller mig inte för god att sticka i konstmaterial. Jag har dock extremt svårt för akryl. Jag tror ärligt att jag kan säga att jag hatar akryl. Att lägga ner så mycket tid och möda på ett plagg i ett så vidrigt material som man svettas i om det är varmt och fryser i om det är kallt och som är äckligt bara att ta i. Nej, det går i princip bort. Jag har hittat ett undantag som jag köper. Zindra eller Perle, med glaspärlor. Det blir så läckert, med ett härligt tungt fall. Jag har gjort tre stora trekantssjalar. Den första sålde jag till en lång och ståtlig kvinna. Det gick åt 10 nystan + bomull till avmaskning och uddkant. En avsevärt kortare dam ville ha en likadan den drog 7 nystan. Den jag har i lager nu är på 8 nystan. Stickor 8. Jag kanske måste ha den själv. Bilden gör den inte rättvisa. Har gjort en rektangulär sjal också i vitt. Kommer nog göra scarves också i framtiden.


Pälsgarn är också kul. Har gjort en del småbarnmössor i det. Men även vuxenmössor med matchande halsdukar. Ska man göra mössor måste man dock virka eller sticka in gummitråd, annars blir det oformligt. Ovan en specialbeställd virkad mössa min son komponerat. Storebror beställde en likadan men har slarvat bort sin. Kalle har dock sin på andra säsongen nu. Jag har klippt bort tuggummi ur den, men den ser ut som ny när man tvättat den i 40 grader.


Ovan blandade scarves och halsdukar. Till vänster halsdukar i Nanok och Highlander. Till höger scarves i mega, glänsa och liknande. De är inte så där jättekul att göra men folk vill ha dem. Jag har en själv i svart-vitt-lila. Den är väldigt skön. Jag stickar dem utan frans. Har allmänt svårt för fransar annat än möjligen på ponchos. Till höger även boa i pälsgarn (ljung, petrol och vit). Jag gör dem som rullsjalar, dvs slätstickning stickor 4,5. De bli jätteroliga. Det hänger en stackars vanlig orm också i bomull i blålila och grönt. Gissa vem jag snott idén ifrån. Just det, syrran. Har själv en i cerise, lila och svart och har sålt en i gult och orange. De är kanon. Kommer göra ormar i lin också. Det är det där med tiden bara....

Inga kommentarer: